Cech majstrov údržby |
|
Systémy údržby |
Systémy údržby - je to súbor organizačných, hmotných, finančných a iných prvkov pre zabezpečenie údržby.
Hlavné úlohy :
• určiť hlavné druhy opravárenských prác podľa charakteru používaného zariadenia a podmienok prevádzky, • stanoviť potrebnú periodickosť opravárenských prác, • stanoviť nevyhnutný objem prác na základe noriem prácnosti údržbových výkonov, objemu materiálových nákladov, minimalizácie prestojov výrobných zariadení, • používať moderné metódy organizácie opráv, • vytvoriť vhodný systém stimulácie na výsledkoch údržby, • zabezpečiť vhodnú organizáciu materiálového zabezpečenia údržby, • zabezpečiť vhodnú kvalitu vykonaných údržbových prác, • vytvoriť systém plánovania prevádzkovo-údržbových prác s možnosťou integrácie do nadväzujúcich podnikových činností. |
Stupne vývoja údržby vo svete BM - Break - down Maintenance - odstraňovanie porúch / po poruche / PM1 - Preventive Maintenace - preventívna údržba PM2 - Productive Maintenace - produktívna údržba TPM - Total Productive Maintenance -totálne produktívna údržba RCM - Reliability Centred Maintenance - údržba orientovaná na spoľahlivosť Vývojové stupne :
1. stupeň Údržba, ktorá reaguje na poruchy strojov a zariadení (BM – Breakdown Maintenance) – stroje pracujú a keď nastane porucha, zasahuje oddelenie údržby a odstraňuje ju.
2. stupeň Preventívna údržba (PM – Preventive Maintenace). Existujú dva základné typy preventívnej údržby – údržba v periodických cykloch, alebo údržba na základe stavu zariadenia, kde sa sleduje stredná doba medzi poruchami a pravidelne sa vyhodnocujú abnormality v činnosti zariadenia a jeho agregátov. Údržba v periodických cykloch sa asi u 92% komponentov stroja javí ako príliš nákladná. Údržba na základe stavu zariadenia vymieňa komponenty a zasahuje do stroja až vtedy, keď sa začnú v jeho chode objavovať abnormality, čím je úspornejšia.
3. stupeň Produktívna údržba - zameriava sa nielen na samotnú prevádzky- schopnosť stroja, ale na zabezpečenie troch požadovaných základných parametrov vo výrobe : - požadovanej kvality, - požadovaných termínov, - plánovaných nákladov (tzv. QDC výrobné funkcie – Quality, Delivery, Cost). Okrem klasických úloh údržby sa produktívna údržba zaoberá i obnovou a modernizáciou zariadení pri zmenách požiadaviek trhu, ale aj problémami pretypovania zariadení a skracovania neproduktívnych časov stroja, životnosťou náradia, zvyšovaním produktivity vlastného procesu obrábania a pod.
4. stupeň Totálne produktívna údržba (TPM - Total Productive Maintenance) sa orientuje na zapojenie všetkých pracovníkov v dielni do aktivít, ktoré smerujú k minimalizácii prestojov zariadení, minimalizácii nehôd a nepodarkov. Pri TPM ide o prekonanie tradičného delenia ľudí na pracovníkov, ktorí pracujú na danom stroji“ a „pracovníkov, ktorí ho opravujú“. Vychádza sa z toho, že práve pracovník, ktorý obsluhuje stroj, má šancu najskôr zachytiť abnormality v jeho práci a prípadné zdroje budúcich porúch zariadenia. Mottom TPM je: „Ochraňuj si svoj stroj a staraj sa oň vlastnými rukami“. Maximum diagnostických a údržbárskych činností sa teda v TPM prenáša z klasických oddelení údržby priamo na výrobných pracovníkov - výrobné úseky. Začína sa obyčajne so zlepšením poriadku na pracovisku, s čistením strojov a kontrolou ich stavu (uvoľnené skrutky, káble, kryty, čistenie a mazanie trecích plôch a pod.). Ďalej sa obsluha učí „porozumieť svojmu stroju“, tak ako skúsený vodič automobilu vie podľa jeho „zvuku“ a správania sa na ceste stanoviť včas správnu diagnózu a vykonať príslušnú opravu, preberá túto úlohu aj operátor stroja, ktorý sa k nemu postupne učí správať ako k svojmu „vlastnému“ zariadeniu. Okrem údržbárov a operátorov sa do systému TPM zapájajú aj ďalšie profesie, napríklad z technickej prípravy výroby. Podstata metódy TPM spočíva v dosahovaní lepšieho využitia strojov a zariadení, skvalitnením práce údržby. V praxi je tento systém založený na princípe včasnej detekcie abnormalít vznikajúcich náhodne prevádzkou stroja a ich odbornom odstraňovaní. Jedným z progresívnych prvkov TPM je presunutie časti zodpovednosti za stroj priamo na obsluhu stroja, založenej na skutočnosti, že práve operátori sú v každodennom kontakte so strojom a preto môžu najrýchlejšie rozpoznať vznikajúcu abnormalitu ako potenciálny základ vzniku poruchy alebo havárie. Samotná implementácia metódy je však založená na tímovej práci a zmene myslenia personálu. Posun v myslení musí nastať hlavne v optimalizácii vzťahu “človek – stroj”, kedy operátor vystupuje nielen v úlohe samotnej obsluhy stroja, ale aj v úlohe aktívneho spolupracovníka údržby. Je absolútne nevyhnutné, aby bol celý tento systém zastrešený aktívnou podporou zo strany manažmentu projektom zavádzania TPM a spoluprácou technických pracovníkov celej firmy. Zavádzanie metódy TPM preto prebieha v krokoch, ktoré majú základ v tréningu pracovníkov, zdokonaľovaní ich práce, znalosti stroja a pracoviska. Úvodné kroky TPM sú zamerané na vybudovanie základných predpokladov pre účinné odhaľovanie abnormalít, a to čistotou pracoviska, poriadkom a organizáciou pracoviska. V ďalších krokoch sa pristupuje k budovaniu metód, na základe ktorých operátor preberá určité menej zložité a časovo nenáročné prvky údržby stroja, až po organizáciu pracoviska. Program TPM musí byť podporovaný organizovaním odborných tvorivých stretnutí (workshop) zameraných na odstránenie hlavných príčin znečistenia, zjednodušenia čistenia a inšpekcií stavu strojov a zariadení. Ťažisko programu spočíva v tejto fáze v zvládnutí časti samostatnej údržby operátormi na strojoch a zariadeniach. Zavádzanie TPM musí vychádzať z dlhodobého projektu, ktorý musí vychádzať z jasne definovaných ročných plánov a ich rozpracovania na dielčie aktivity pre každú prevádzku. Za efektívnu činnosť programu sú zodpovedné prevádzkové tímy TPM ( malé skupiny pre zavádzanie TPM), vedené prevádzkovými koordinátormi (promótormi pre zavádzanie TPM). Autorom systému TPM je Seichi Nakajima, ktorý postupne v 50-tych a 60-tych rokoch študoval systémy pre preventívnu údržbu (Preventive Maintenance) v USA a Európe. Svoje poznatky spracoval v komlexnom návrhu, ktorý dostal pracovný názov Total Productive Maintenance - Totálne produktívna údržba. V roku 1971 tento systém Seichi Nakajima zaviedol do japonských podnikov.
5. stupeň
RCM – Údržba orientovaná na spoľahlivosť (Reliability Centred Maintenance). Stratégia údržby orientovaná na spoľahlivosť bola vyvinutá v roku 1930 v civilnom letectve (americkou leteckou spoločnosťou FAA a Boeing pre stanovenie údržbového programu pre lietadlá typu Boeing 747 a neskôr hlavne pre lietadlá typu Boeing 777), odkiaľ pramení jej snaha o zvyšovanie bezpečnosti pri nákladovo-efektívnejších činnostiach údržby.
RCM odpovedá na okruh otázok typu :
- Aké sú funkcie daného zariadenia ? - Akým spôsobom dochádza k poruche týchto funkcií ? - Čo spôsobuje každú poruchu ? - Čo sa deje, keď sa vyskytne daná porucha ? - Akým spôsobom sa každá porucha prejavuje ? - Ako sa dá predvídať, resp. predchádzať vzniku poruchy ? - Aké je možné riešenie v prípade, ak sa priebeh poruchy nedá predpovedať, resp. sa mu nedá predísť ?
Filozofia údržby, orientovaná na spoľahlivosť, akceptuje aktuálne požiadavky údržby pre každý prvok zariadenia a jeho prevádzku, pričom integruje požiadavky na bezpečnosť a efektívnosť nákladov na údržbu. Stratégia RCM sleduje prevádzku každého prvku a definuje dôsledky jeho porúch. Dôsledky porúch sú klasifikované do štyroch oblastí, a to dôsledky :
- zapríčinené najmä skrytými poruchami, ktoré zvyšujú riziko výskytu následne opakujúcich sa porúch (závislých porúch), - ovplyvňujúce bezpečnosť a environment, - prevádzkové, ktoré ovplyvňujú priame náklady v dôsledku opravy zariadení, postihujú výrobu, teda predstavujú straty, - nepriame, ktoré sa podieľajú len na výške celkových nákladov.
RCM vytvára štruktúru dôsledkov v klesajúcom poradí podľa závažnosti jednotlivých porúch. Pri stanovení dôsledkov musia byť vyšpecifikované všetky činnosti prvkov sledovaného zariadenia. Ak úroveň rizika v dôsledku poruchy nie je možné znížiť vybraným spôsobom údržby, potom je nutnosťou daný prvok rekonštruovať. Teda RCM sa zaoberá aj hodnotením vznikov možných príčin porúch zariadenia (napr. zanedbaná údržba, opotrebenie a pod.).
Medzi základné nástroje, ktoré táto stratégia využíva pri hodnotení rizík dôsledku poruchy, patria :
· FMEA –Failure Mode and Effect Analysis – analýza spôsobov a dôsledkov porúch, · analýza príčin a následkov, · analýza rizík.
|
Údržba po poruche |
Preventívna údržba |
||
Uskutočňuje sa po zistení poruchového stavu a je zameraná na uvedenie objektu do stavu, v ktorom môže plniť požadovanú funkciu |
Je uskutočňovaná v predom určených intervaloch (v normatívoch doby prevádzky), alebo podľa predpísaných kritérií (normatívov diagnostických parametrov) a je zameraná na zníženie pravdepodobnosti poruchy, alebo degradácie fungovania objektu. |
||
Plánovaná údržba |
Diagnostická údržba |
||
Preventívna údržba uskutočňovaná v súlade so stanoveným časovým plánom (je založená na normatívoch doby prevádzky) |
Údržba nie je uskutočňovaná v súlade so stanoveným časovým plánom, ale po získaní údajov o stave objektu (je založená na normatíve diagnostického parametra) |
||
Veková údržba |
Periodická údržba |
||
Je založená na kĺzavom intervale údržby (s ohľadom na prípadnú poruchu - na životnosť prvku) |
Je založená na pevnom intervale údržby ( bez ohľadu na prípadnú poruchu – životnosť prvku) |