Cech majstrov údržby |
|
Organizácia a riadenie údržby |
Ak sa chcú slovenské podniky stať konkurencie schopné a získať v budúcnosti pozíciu výrobcov vyhľadávaných výrobkov s najnižšími nákladmi, musia zabezpečiť rýchle uplatnenie najlepších postupov a to okamžite. Ten čas je práve teraz. Stačí sa pozrieť na súčasné riešenie problémov znižovania nákladov, ktoré sú : · častá zmena organizačných systémov riadenia údržby, · znižovanie nákladov na údržbu bez ich objektívneho merania dopadov na výkony podniku, · znižovanie počtu pracovníkov údržby, · odsúvanie údržby až na posledné miesto, · zanedbávanie otázok odmeňovania a motivácie. Pri hľadaní úspor nákladov sa v procese transformácie najčastejšie zasahovalo v organizačných štruktúrach, s cieľom zoštíhlenia a racionalizácie pracovnej sily. Veľmi málo sa pozeralo na funkčnosť a náväznosť na vybudované systémy údržby. Pri každej zmene organizačnej štruktúry sa stratí čas informácií, v oblasti údržby strojov a zariadení. A tam, kde došlo k výrazným personálnym zmenám v riadení údržby, vytratia sa aj praktické vedomosti a skúsenosti z oblasti údržby získané v minulých obdobiach. V súčasnosti nie je ucelený názor na jednotlivé organizačné štruktúry a ich modely pre dané podniky. Sú známe tieto základné organizačné štruktúry: · centralizovaná, · decentralizovaná (zónová, priestorová), · kombinovaná (časť centralizovaná a časť necentralizovaná), · externá.
Výhody a nevýhody organizačných štruktúr Centralizovaná údržba – títo údržbári sa zoskupujú do jednoprofesných, alebo viacprofesných skupín a môžu pracovať kdekoľvek v podniku. Nie sú obmedzení na špecifický priestor. Sú charakterizovaní tým, že chodia pracovať na prevádzky. Výhody: · sú riadení z jedného centra, · majú technickú prípravu opráv, · vedú evidencie o strojoch a zariadeniach (SaZ), · majú konštrukciu náhradných dielov (ND), · zabezpečujú komplexné opravy, · vytvorené podmienky pre identifikáciu a analýzu príčin porúch.
· doprava náradia a ND na prevádzky, · viazne komunikácia, · predlžuje sa čas opravy.
Výhody: · údržba je umiestnená v blízkosti výroby, je operatívnejšia, · neviazne komunikácia ani doprava materiálu a ND. · keďže patria pod výrobu, sú spravidla lepšie ohodnotení.
· vytráca sa odbornosť, · zanedbáva sa odborný rast údržbárov, · vytrácajú sa informácie o SaZ a tým aj plánovanie opráv nie je v súlade s celopodnikovým podnikateľským zámerom, · údržbári sa nedajú efektívne využiť na inej prevádzke. · rastie počet údržbárov.
Výhody: · denné operatívne zásahy a preventívnu údržbu vykonáva zmenová údržba, · opravy vyššieho typu vykonávajú centralizované skupiny po profesiách zvyčajne riadené jedným vedúcim. Nevýhoda: · dochádza k informačným skratom medzi centralizovanou a decentralizovanou údržbou. Externá údržba – je vykonávaná externe dodávateľskou organizáciou. Tento spôsob údržby je vo výrobných podnikoch ojedinelý. Externá údržba nezodpovedá za technický stav SaZ, zodpovedá len za vykonanú službu. Tento spôsob údržby je nevhodný a nesie veľké riziká z hľadiska opráv VTZ a zodpovednosti za technický stav. Vo svete sú známe externé údržby, ale organizované na základe prenajímania zamestnancov. Zamestnanci spoločnosti sú prenajímaní do prenajímacej firmy. Táto firma zabezpečuje platy, dane, poistné a všetky ostatné záležitosti zamestnancov. Inak pracovníci pracujú naďalej v spoločnosti ako keby boli jej zamestnancami. Prenajímacia firma nemá žiadnu zodpovednosť za prácu a neposkytuje žiaden materiál k opravám. |